01 December 2010

Fatih Batuk

Pagi ni, MF agak kemengantukan bila Fatih tak tidur lena malam tadi. Kesian dia!!! Batuk teruk sangat.... bagi susu pun, minum sekejap2 je!!! Aduhai, macam mn ye?? Nak buat apa ni??? Nak tak nak, MF bangun.. bagi PCM sikit kat dia.. nak bagi reda sikit sakit tekak Fatih... dah makan, baru dia segar sikit... MF pun ngantuk, makanya.. tinggalkan Fatih main sorg2.. hihih... ni google2, dapat cari tips2 sikit utk bayi yang batuk:

Tips 1:

Siapa yang tidak risau atau kesian melihat anaknya mengalami batuk terutamanya bayi. Saya ada satu petua yang disyorkan oleh orang-orang tua bagi melegakan batuk bayi.

Bahan-bahan:

1. Bunga belimbing buluh
2. Gula batu
3. Air

Masukkan bunga belimbing, gula batu dan sedikit air ke dalam bekas kecil. Kemudian, letakkan bekas ini di dalam periuk nasi yang telah ditanak. Biarkan seketika. Berikan bayi anda minum air tadi. Insyallah lega batuknya.


Tips 2
1. Hadapi dengan tenang dan buat anak Anda tenang. Ajak ia duduk, membaca buku atau bermain dengan permainan yang tidak melelahkan. Menangis hanya membuatnya lebih sulit bernafas.
2. Melembabkan udara. Gunakan humidifier di kamar tidur anak Anda atau bawa anak Anda untuk bernafas dalam udara lembab di kamar mandi yang beruap hangat selama 10 menit.
3. Buatlah suasana segar dan sejuk. Terkadang bernafas dengan udara segar dan sejuk bisa membantu mengatasi sesak. Bukalah jendela atau hidupkan alat pelembab ruangan. Jika udara di luar rumah lebih dingin, bungkuslah anak Anda dalam selimut dan berjalanlah di luar selama beberapa menit.
4. Pertahankan anak Anda dalam posisi tegak lurus. Duduk tegak dapat membuatnya bernafas lebih mudah.
5. Tawarkan minuman. Untuk bayi, Anda bisa memberikan ASI atau formula yang biasa diminumnya. Untuk anak-anak, sup atau buah dingin segar dapat membantu.
6. Usahakan anak Anda untuk beristirahat. Tidur dapat membantu anak Anda melawan infeksi.
7. Tidurlah di dekat anak Anda atau bahkan di kamar yang sama, sehingga Anda dapat mengambil tindakan cepat jika gejala anak Anda menjadi parah.

Dan yang paling utama sebenarnya, Yakin yg Allah lah yang layak untuk menyembuhkan segala penyakit2 kita!!!


Ya Allah, engkau sembuhkanlah anakku!!!


Hurmmm.. Semoga anak mama cepat sebuh sayang!!!

No comments:

Post a Comment